:: A LEGACY OF LOVE ::

a legacy of love ...
we hope the worse won't happen..but sometimes it does.. Don't wait until it's too late. Now is right time to learn how life insurance can help you leave a legacy of love for your family. PROTECT THE ONES U LOVE WITH LIFE INSURANCE

SARA 0193397871


Sunday 15 May 2011

Kos Pendidikan 20 tahun akan datang????

Kos Pendidikan 20 tahun akan datang
Dengan mengambil inflasi 4% setahun untuk kos pendidikan, jika pada hari ini siswa meminjam RM40,000, 20 tahun akan datang mereka terpaksa meminjam RM80,000 untuk tempoh pengajian yang sama. Jumlah ini termasuk yuran universiti dan kos sara hidup untuk tempoh 4 – 5 tahun pengajian.


Persoalannya sekarang, adakah anda rasa kos pendidikan untuk 18 tahun akan datang masih boleh diterima jika anda hanya bergantung harap dengan Pinjaman Pendidikan ? Adakah anda sanggup untuk memperjudikan nasib anak dengan meminjam RM 80,000 semata – mata untuk pengajian anak anda ?

Pinjaman Pendidikan hari ini membebankan
Kenyataan ini mungkin agak janggal. Bagi saya, pinjaman RM20,000 – RM40,000 untuk pendidikan adalah suatu yang sudah cukup membebankan bagi mahasiswa untuk membayar balik pinjaman itu selepas memasuki alam pekerjaan. Dengan jumlah ini, mereka mungkin terpaksa mengeluarkan RM200 – RM300 sebulan untuk membuat bayaran, untuk tempoh sekurang – kurangnya 10 tahun. Ini sudah merangkumi 10 – 13% dari gaji mereka selepas bekerja. ( Dengan andaian gaji RM2000 sebulan ).

pp
Kita boleh lihat perkara ini menjadi semakin rumit, apabila ramai mahasiswa pinjaman PTPTN yang tidak membayar wang tersebut. Tidak dapat dipastikan apakah alasan untuk mereka tidak mahu membayar, tetapi pinjaman bukanlah suatu yang boleh dibuat bahan mainan, apatah lagi pinjam duit untuk mendapatkan ilmu. Jika pinjam, bayarlah balik. Ini dituntut dalam agama kita. Anak anda nanti mungkin menjadi salah seorang dari mereka yang degil tidak mahu membayar pinjaman tersebut kelak.
Adakah anda ingin perkara ini bakal terjadi pada anak anda?

Meminjam RM 80,000 pada masa hadapan – bagi saya ini merupakan suatu yang di luar kemampuan, walaupun di atas dasar meminjam untuk pelajaran. Bayangkan jika nanti anak anda terpaksa membayar RM500 – RM800 sebulan untuk melunaskan hutang hutang tersebut. Berapa gaji anak anda 20 tahun akan datang ? Anda tak pasti bukan?

Hari ini PTPTN mewajibkan bakal peminjam menyimpan / membuka akaun SSPN. Ini hanyalah satu bentuk simpanan yang tidak mantap di mana kerajaan kelihatan sudah tidak mempunyai dana untuk dipinjamkan kepada pelajar baru. Jika SSPN menggalakkan orang menyimpan, mengapakah mereka meletakkan syarat – buka akaun SSPN, baru boleh meminjam. Jika mereka sudah mula mendidik orang ramai untuk meyimpan untuk anak, mengapa perlu membuat pinjaman PTPTN lagi? Jika nak simpan, simpanlah dengan cara dan jumlah yang betul.

PTPTN perlukan RM 3.7 billion setahun
Laporan akhbar pada bulan Julai 2008 melaporkan PTPTN memerlukan RM 3.7 billion untuk peruntukan pinjaman bagi student baru yang ingin melanjutkan pelajaran ke Universiti dalam negara. Tetapi perolehan yang dipungut oleh PTPTN dari bayaran mahasiswa yang telah tamat belajar adalah RM 1.6 billion sahaja. Ini bermakna PTPTN terpaksa mencari dana dari Institusi kewangan kerajaan lain seperti apa yang dilakukan baru-baru ini iaitu meminjam dana dari KWSP sebanyak beberapa billion bagi menampung keperluan tersebut.

untitled
pp
Kerajaan seperti mana yang telah diwar–warkan dalam beberapa siri berita baru-baru ini menyebut dalam tempoh 4 tahun dari sekarang iaitu sekitar tahun 2014, sumber pendapatan utama kerajaan sebanyak 40% akan mula berkurangan. Sumber tersebut adalah dari hasil MINYAK MENTAH yang sedang diusahakan oleh Petronas dengan jayanya. Angka ini akan mula berkurangan dalam tempoh 4 tahun dari sekarang dan mungkin akan menjadi 0% dalam tempoh 20 tahun akan datang. Jika Petronas gagal mencari sumber minyak asli yang baru, ini bermakna perkara ini akan terjadi. Kesannya adalah pendapatan negara akan berkurangan dan seterusnya akan merencatkan pertumbuhan ekonomi negara dan juga biaya kerajaan terutamanya dalam perubatan dan pendidikan.
pp
Jika kerajaan kekurangan wang untuk menampung pendidikan, IPTA secara automatik akan di swasta atau menjadi pusat pengajian separuh swasta, Hasilnya adalah kos pengajian akan meningkat berlipat kali ganda. Secara automatik peruntukan kerajaan untuk PTPTN akan juga mengalami penyusutan dan ini menyukarkan pelajar pada masa itu untuk membuat pinjaman dan mencari sumber atau dana pendidikan. Ingat, nasib mereka nanti tidak sama dengan nasib anda hari ini dan anda sendiri tahu bahawa nasib anda hari ini juga tidak sebaik nasib ibu bapa anda dahulu untuk mendapat peluang pendidikan dan pekerjaan.
 
Adakah anak anda bakal 'terselamat' daripada beribu-ribu orang lain yang akan ditimpa nasib malang pada ketika itu?
 

No comments:

Post a Comment