:: A LEGACY OF LOVE ::

a legacy of love ...
we hope the worse won't happen..but sometimes it does.. Don't wait until it's too late. Now is right time to learn how life insurance can help you leave a legacy of love for your family. PROTECT THE ONES U LOVE WITH LIFE INSURANCE

SARA 0193397871


Tuesday 17 May 2011

kenapa susah sangat ???

Saya merasa hairan dengan cara pemikiran kebanyakan orang yang saya temui. Kata paham tapi tak boleh nak buat. Beria-ria kata betul tu, betul ni, tapi bila saya tanya bila nak mulakan, macam-macam alasan diberi. Tak apalah, nanti dulu, lepas kahwin la, bila anak dah besar, tunggu cukup duit la adalah antara yang biasa didengar.


Setiap orang pasti sedar yang tiada orang yang merancang untuk gagal tetapi kebanyakannya gagal untuk merancang. Mungkin terlalu sibuk dengan pelbagai tugas dan tanggungjawab hinggakan tidak mempunyai masa langsung. Jadi hanya alasan sajalah yang dapat diberi. Sekurang-kurangnya dengan berpegang kepada alasan ini, dapatlah menenangkan diri dan mengurangkan rasa tidak selesa akibat tidak dapat melakukan perkara yang sememangnya patut dilakukan dari awal lagi. Masalahnya, patutkah kita menunggu sehingga sudah jatuh ditimpa tangga, baru kita ingin bermula?


Saya tidak bercakap pasal perlindungan takaful sahaja di sini. Saya rasa pelik sebab sudah tau sesuatu tu bagus dan elok dimulakan atau dihentikan dari awal tapi tetap nak bertangguh juga.



Contohnya adalah penggunaan kad kredit. Kenapa ramai orang Islam memilih untuk menggunakan kad kredit walaupun tahu mereka akan terlibat dengan riba. Senang digunakan? Takut nak bawa wang tunai banyak-banyak? Yakin dengan diri bahawa boleh mengawal penggunaan kad ini hinggakan tidak mungkin berlaku riba? Kalau begitu kenapa sekarang ini ramai yang diistiharkan muflis akibat tidak mampu membayar hutang kad kredit? Sekarang pun ramai yang lebih suka menyimpan dengan syarikat kad kredit dan sentiasa merungut tidak cukup wang. Memang ada yang dapat mengawal diri. Bayar on time. Sebaik-baiknya kita cuba mengelakkan diri dari terlibat dengan riba. Sekarang ini pun ada banyak pilihan lain. Kad debit Al-Rajhi contohnya, adalah lebih baik dan menguntungkan.


Apabila memulakan satu sistem simpanan untuk tujuan tertentu seperti deposit pembelian rumah, tabung pendidikan anak, ada risiko yang boleh menyebabkan wang simpanan tersebut tiba-tiba hangus. Contohnya adalah belanja perubatan yang mahal, hilang upaya untuk bekerja dan kemalangan. Bolehkah kita berserah kepada takdir semata-mata? Adakah perlindungan yang kita miliki pada masa ini mencukupi?


Bagaimana pula dengan masalah inflasi? Bayangkan kos pendidikan anak-anak 10 tahun yang akan datang. Wujud lagikah PTPTN? Kalau wujud pun, adakah semua orang layak? Kajian KWSP telah pun menunjukan bahawa duit simpanan yang diambil oleh pencarum sewaktu usia 55 tahun habis dalam jangka masa 3 tahun sahaja. Adakah duit simpanan kita ini mencukupi untuk menampung kesan akibat inflasi?


Wahai pembaca budiman, diharapkan anda sekarang tahu di mana kesilapan anda. Seterusnya saya cadangkan supaya anda betulkan sebarang kesilapan di atas dan ambil tindakan segera. Janganlah suka bertangguh kerana bertangguh itu pencuri masa.
 
                  call :sara 0193397871
                email:sara_greatlife@yahoo.com

No comments:

Post a Comment